1.2. 2021

Meditation

Meditation är ett sätt att arbeta med sinnet och självkännedomen. Det lär oss att hitta en inre frid och harmoni, det lindrar effektivt stress och spänning. Dess effekter inkluderar också att förbättra koncentrationen och bli av med små bekymmer i vardagen. Det är ett möte med sig själv, att lära känna ens sanna jag. Det hjälper till att skydda våra sinnen från negativ påverkan.

Den inre friden som meditation väcker i oss kommer att ge oss utrymme för en full och medveten känsla av kropp och själ, och detta fördjupar det medvetna tillvägagångssättet till oss själva, vilket påverkar kvaliteten på nästan alla grenar av livet.

Ur en viss synvinkel kan meditation vara en promenad i naturen, ett romantiskt ögonblick med din partner eller en stund ensam hemma över ett glas vin. Det är ett tillstånd där vi är fullt medvetna om nuet; just nu finns det inget annat som skulle köra våra huvuden parallellt och distrahera oss från denna upplevelse. Det finns dock olika typer och metoder, varav de mest populära kommer du att läsa om i följande stycken.

Vipassana

Vipassana-meditation är en av de äldsta meditationsteknikerna med ursprung i Indien. Det fokuserar på sinnets fulla förbindelse med kroppen och eliminerar mentala föroreningar. Med den här metoden lär vi oss att förstå lagarna i våra sinnen. vi kommer att förstå skälen till varför vi reagerar på vissa saker och vilka känslor det väcker hos oss. Det kommer att hjälpa till att orientera oss i våra egna tankar och deras betydelse, tack vare vilka vi kommer att kontrollera dem och peka i rätt riktning.

Sömnmeditation

Denna typ av meditation är intressant eftersom den involverar en person i "yogisk sömn", vilket är tillståndet mellan vakenhet och sömn. I detta tillstånd är kroppen helt avslappnad men mentalt medveten. Skillnaden mellan sömn och sömnmeditation är att ditt sinne är vaken under denna teknik. Du kan uppnå detta med hjälp av lugnande musik.

Transcendental meditation

Transcendental meditation hjälper till att eliminera ackumulerad stress och förbättra mentalt och fysiskt tillstånd. Många vetenskapliga studier har bekräftat att det kan förbättra hjärtfunktionen, sänka blodtrycket och till och med förhindra hjärt-kärlsjukdomar. Den utövas 20 minuter på morgonen och 20 minuter på kvällen till ljudet av ett mantra. Transcendental meditation skiljer sig från andra tekniker där vi inte skjuter ut alla tankar ur våra huvuden utan bara ser dem komma och gå.

Guidad meditation

Denna meditation äger rum med hjälp av en expert och fokuserar på specifika saker och känslor eller upplevelser. Det kan också vara tematiskt och kan utövas i grupper. Metoden för guidad meditation kan hjälpa till att ta bort de blockeringar som vi skapar i våra liv.